Artiklid

Eesti Ametiühingute Keskliit (EAKL) leiab, et olukorras, kus elukallidus tõuseb iga päevaga, on töötajatele suunatud üleskutsed pingutada püksirihma ning loobuda palgatõusu nõudmisest ebaõiglased ja töötajaid solvavad.

“Töötaja saab kompensatsiooni hinnatõusu eest nagunii tagantjärgi – kõigepealt tõusevad hinnad, alles siis palgad,” ütles EAKL esimees Harri Taliga. “Selles hindade ja palkade võidujooksus on töötajad tagaajaja, mitte tempot tegema palgatud “jänese” rollis.”

Kolmveerand Eesti töötajaist teenib keskmisest väiksemat palka, nad ei saa kuidagi nõustuda “ideega”, et just nemad peavad päästma Eesti majanduse, rahuldudes senise palgaga. “Keskmise palga kasvu mootoriks on kõrgemad palgad, mille puhul keegi ei räägi nende seosest tootlikkuse kasvuga,” märkis Taliga. “Pole ka seni kuulnud, et oleks püütud arutleda selle üle, kuidas aeglustada nende pidurdamatut tõusu.”

EAKL hinnangul ei saa tootlikkuse aeglases tõusus süüdistada töötajaid, see sõltub eelkõige tööandja otsustest ja tegevusest. “Töötaja võib rabada palehigis ja 12 tundi päevas, aga kui tehnoloogia ja seadmed on sellised, mille õige koht oleks ajaloo prügikastis, siis ei maksagi loota, et tootlikkus Euroopa tasemele jõuaks,” lausus Taliga. “On ju tööandjadki inimesed ja miski inimlik pole neile võõras – ilmselt jätkavad paljud ettevõtted tegutsemist harjumuspärasel viisil seni, kuni elu ise sunnib tootmist ümber korraldama.”

Lisainfo:
Harri Taliga, EAKLi esimees, tel 6412 800

EAKLi infojuht Siiri Rebane, 6412 808


Sotsiaalministeerium kohtus 18. oktoober 2007 ametiühingutega, et arutada töölepinguseadusest tulenevaid töö- ja puhkeaja küsimusi.

Sotsiaalministeeriumi tööala asekantsler Janno Järve sõnul peame oma töö- ja puhkeaja viima vastavusse Euroopa Liidu nõuetega. Kohtumisel räägiti näiteks ületunnitöö hüvitamisest, õhtusel ajal töötamisest, lühendatud tööajast ning puhkuse arvestamisest.

Osalejad olid arvamusel, et ületunnitööd peaks kindlasti rahaliselt hüvitama.
Samas jäädi seisukohale, et õhtusel ajal töötamine peaks jääma täiendavalt rahas hüvitatavaks. Leiti veel, et teatud tööd on pingelised, ohtlikud või kahjustavad ning nende puhul on lühendatud tööaeg põhjendatud.

Teise olulise teemana arutati puhkuse küsimusi. Ümarlaual osalejad olid ühel meelel, et puhkust võiks arvestada tööpäevades. „Praktikas on meil probleeme, et kalendripäevades arvestatud puhkust võetakse välja tööpäevades (esmaspäevast reedeni). Seega on selguse huvides otstarbekas määrata puhkuse pikkus tööpäevades. Seaduse mõte on see, et inimene puhkaks neli nädalat,” ütles Järve. Kohalolijad nõustusid, et puhkust võib kasutada osadena, kuid ühe osa pikkus peaks olema vähemalt kaks nädalat.

Räägiti ka pikendatud põhipuhkusest ja lisapuhkusest erinevatele töötajate gruppidele.
Ametiühingud hindasid kehtivat seadust sobivaks ja tegid ettepaneku, et täiendavat puhkust tuleks kasutada puhkamiseks ning ei tohiks olla võimalust täiendavaid puhkusepäevi rahas kompenseerida.

Kõik osapooled olid ühel meelel, et õppepuhkuse reegleid tuleb lihtsustada ja kasutajasõbralikumaks muuta.

Järgmine konsultatsioon partneritega toimub 24. oktoobril, teemal töösuhte alustamine ja lõpetamine.


Eli Lilles
Sotsiaalministeeriumi pressiesindaja

Kuigi mitmed tööandjad kurdavad ja kardavad, et maksuhaldur maksustab töötervishoiule ja tööohutusele tehtud kulutused, pole kartusteks alust, väitis maksuameti esindaja.

Maksu- ja tolliameti maksude osakonna juhataja Aule Kindsigo ütles tänasel erisoodustusmaksukohtumisel, et tööandja poolt töötaja tervise ja ohutuse tagamiseks tehtud põhjendatud kulutusi käsitletakse ettevõtlusega seotud kuludena.

Tööandjale kohustuslikud riskianalüüs ja tegevuskava on tööandjale abiks töötervishoiu ja tööohutusega seotud kulude vajalikkuse põhjendamisel, teatas tööinspektsiooni pressiesindaja.

Maksuameti esindaja lubas, et nad ei vali suvaliselt, millal tööandja poolt tehtud kulutused maksustatakse ja millal mitte, vaid lähtub õigusaktidest ja nende täitmisest tööandja poolt, vaadates konkreetse juhtumi erisuste sobivust üldiste põhimõtete raamistikku.

Pikemalt peatuti kohtumisel riskianalüüsi kvaliteedil, töötervishoiuteenuse saamisel ja osutamisel, sealhulgas ka konkreetsetel kulutustel, mis on seotud vaktsineerimise, silmanägemise parandamise, esmaabivahendite ja tööriietega.

Täna kohtusid Tallinnas maksu- ja tolliametis ameti, tööinspektsiooni, tervishoiuameti, Tallinna Tehnikaülikooli ja töötervishoiuarstide esindajad, arutamaks erisoodustusmaksustamist töötervishoius.

Olga Grigorjeva

Pole saladus, et mõned võõrtöölised saavad Eestis madalamat palka kui kohalikud. Tõsi, keegi neist ei võitle oma õiguse eest saada kohalike elanikega võrdset palka.

Viimasel ajal on palju räägitud sellest, et Eestisse oleks vaja massiliselt odavat võõrtööjõudu. Tööandjad peaksid aga teadma, et iga Euroopa Liidu kodanik võib riigistruktuuridele nende peale kaevata ja kohalikega samaväärset tasustamist nõuda.

Ükski võõrtööline pole tööandja peale kaevanud

Praegu pole ükski võõrtööline oma kaebustega Eesti ametnike poole veel pöördunud. "Tegelikult pöördub riiklike struktuuride poole väga vähe võõrtöötajaid," tunnistas Euroopa tööhõivetalituse ehk EURESe peaspetsialist Marta Traks.

Tööinspektsiooni juriidilise osakonna juhataja Niina Siitami sõnul on nende poole pöördunud ka võõrtöölisi, aga kuna selle kohta eraldi statistikat ei peeta, pole esitatud kaebuste arv teada.

Just tööinspektsioon peab kontrollima, et palkade maksmisel inimesi ei diskrimineeritaks. Siitam rääkis, et võõrtöölised pöörduvad tööinspektsiooni kohalikest harvemini lihtsalt seetõttu, et nad ilmselt ei tea, kuhu pöörduma peaks, ega oska kohalikku keelt.

Puhkepäeval töötamise tasu jäetakse maksmata

Tööinspektsiooni andmetel on kohalike ja võõrtööliste probleemid samad. Põhilised mured on väljamaksmata töö- ja puhkusetasu ning maksmata jäetud lisatasu puhkepäevadel ja riigipühadel töötamise eest. Esineb ka seadusevastaseid töölepinguid.

Siitam tuletas meelde, et lisaks samaväärsele palgale peab tööandja võõrtöölistele pakkuma ka samu töötingimusi kui kohalikele.

Ametnikud ei osanud öelda, kui palju Eestis võõrtöötajaid praegu kokku on. Kui väljaspoolt Euroopa Liitu tulevale võõrtöölisele peab tööandja hankima kõigepealt tööloa, siis teiste liikmesriikide kodanike registreerimine jääb nende endi südametunnistusele.

Ametnik: Eesti ei tõmba võõrtöölisi kliima tõttu

Traksi sõnul pole Eestisse suurt võõrtööjõu tulva oodata. Teised Euroopa maad on lihtsalt palju ahvatlevamad, seda kas või kliimatingimuste ja või parema elukeskkonna poolest.

Mis on mis

* EURES Euroopa tööhõivetalitus (ingl European Employment Services) ühendab võrguna Euroopa Komisjoni ja Euroopa Majandusühenduse liikmesmaade tööhõiveameteid, ametiühinguid ning tööandjate liite.

Helve Toomla

Olen praegu lapsehoolduspuhkusel ning soovisin vanale töökohale naasta septembris, kui laps sai kaheaastaseks. Tööandjaga vesteldes selgus, et mulle tööd pakkuda ei ole. Minu varasem ametikoht on täidetud ja selle töötajaga on sõlmitud tähtajatu tööleping. Seega ei ole keegi minu asendaja ning kellegi tööleping pole seotud minu tööle naasmisega. Täiendavalt aga polevat inimest juurde võtta vaja. Olen küll teadlik, et mul on õigus oma vana ametikoht tagasi nõuda ja tööandja peab selle mulle garanteerima, kuid lahkhelide vältimiseks olen pidanud paremaks võtta vastu tööandja pakkumine lõpetada tööleping poolte kokkuleppel. Siinkohal on mul aga küsimus: kuna olin kaks aastat tööturult eemal ning peale vanemahüvitise pole mul sissetulekuid olnud, siis kuidas arvestada minu puhul keskmist palka, sest tööandja lähtus oma pakkumises töölepingu seaduse alusel koondamisel makstavast hüvitisest?

Keskmise palga arvutamisel töötajale, kelle tööleping on üle aasta peatunud ja kes pole pärast seda päevagi töötanud, peab teadma, kui suur on tema töölepingus näidatud palgamäär. Kui palgamäär (põhipalk) on võrdne statistikaameti avaldatud viimase kvartali riigi keskmise brutopalgaga (2007. aasta II kvartalis oli see 11 549 krooni kuus ja 66,50 krooni tunnis) või sellest suurem, siis arvutatakse töötaja keskmine palk töölepingus kokkulepitud palgamäära alusel.

Kui töölepingus näidatud palk on riigi keskmisest palgast väiksem, tuleb palgamäära korrigeerida palga alammäära muutumise indeksiga.
Oletame näiteks, et töölepingu järgne palgamäär jäi kaks aastat tagasi 8000 kroonile kuus.
2005. aastal oli alampalk 2690 krooni, tänavu on see 3600 krooni kuus.
Palga alammäära muutumise indeksi väärtuseks saame 1,338 tehtega 3600 : 2690.
Korrigeeritud palgamäär, mis võetakse hüvituse maksmisel aluseks, on seega 10 704 kr (8000 x 1,338).
Kui aga korrigeeritud palgamäär osutub kõrgemaks, kui on riigi keskmine palk, jääb see maksmisel piiriks, s.t üle 11 549 krooni kuu kohta ei maksta.

Palgamäära ei indekseerita juhul, kui see on kehtestatud seaduse, vabariigi valitsuse või kohaliku omavalitsuse volikogu määrusega (s.t avalikus teenistuses ja riigi või kohaliku omavalitsuse hallatavas asutuses) või kollektiivlepinguga. Sel juhul jääb hüvitise arvutamise aluseks kehtestatud palgamäär.