Artiklid

Ä P

Töötukassa hakkab augustis arutama, mida teha töötuskindlustusmaksetest kogunenud rahaga, mida on oodatust rohkem üle jäänud. 1. märtsi seisuga oli tööandjatelt ja töövõtjatelt kogutud 578,8 miljonit krooni, mis on umbes 100 miljonit prognoositust rohkem.

Töötukassas tekkinud rahauputus toetab Äripäeva varasemat seisukohta, mille kohaselt on kohustusliku töötuskindlustuse süsteem ebaõnnestunud.

Riik korjab töötukassasse suure summa raha ja siis hakkab pead murdma, mida selle rahaga teha. See raha võetakse tegelikult ettevõtlusest ära.

Toimetus on töötukassa idee vastu, sest me usume, et ettevõte ja eraisik oskavad raha paremini kasutada kui riik. Eesti lähiajaloos on Hüvitusfondi näol halb näide riiklikku fondi tegevusest. Hüvitusfondi ja töötukassa puhul on vähemalt kaks sarnasust: rahavoog on seadustega kindlaks määratud ja regulaarne ning raha kulutamist kontrollivad poliitikud. Töötukassat juhivad mõõdukad Raivo Paavo ja Meelis Paavel.

Töötukassa idee toetajad väidavad, et tegelikult on töötuskindlustus majandusarengule kasulik. Inimestele tagatakse stabiilne sissetulek ka pärast töö kaotamist ja elanike kindlustunne paraneb. Töötukassa ei korja raha ära, vaid maksab hüvitisi ehk kogutud summad jõuavad majandusse tagasi. Kui me aga võrdleme töötukassa kogutuid ja väljamakstavaid summasid, siis on vahe põhjendamatult suur. Töötukassa poolt tehtud prognoosi kohaselt makstakse sellel aastal hüvitisi kokku 82 miljonit krooni. Võrdluseks 1. märtsi seisuga on kassasse laekunud 578,8 miljonit krooni.

Teine argument töötukassa poolt on see, et inimesed ei pea töötuks jäädes võtma vastu esimest tööpakkumist. Kuna neile on tagatud stabiilne sissetulek, siis saavad nad uut töökohta põhjalikumalt valida ja risk uuesti töötuks jääda on väiksem. Selle väitega nõustub ka Äripäev.

Samas Euroopa kogemus näitab, et mida suurem on töötu abiraha, seda nõudlikum on ta uue töö suhtes ning motivatsioon tööle minna on madal. Eestis oli töötu abiraha väike ja seetõttu arenenud riikide probleemid meid veel ei kummita.

Kolmas argument kohustusliku kindlustuse poolt on see, et vähenevad ettevõtjate kanda jäävaid koondamiskulud. Raskustesse sattunud ettevõtjal on kergem teha ümberkorraldusi. Kui restruktureerimine on edukas, siis jätkab ettevõte tegevust ja osadel töötajatel jääb töö alles. See argument kehtib suuremate ettevõtete kohta, sest hüvitise maksmisel on seatud piirangud. Näiteks selleks, et kuni 19 töötajaga ettevõte saaks töötukassast koondamishüvitist, peab ta koondama vähemalt 5 inimest. Suur osa töötukassasse maksete tegijatest jääb tegelikult ilma hüvitiseta. Nende jaoks on kohustuslikud töötuskindlustusmaksed lihtsalt üks täiendav kulu.

Praegune solidaarne töötukassa süsteem on selline, et väikeettevõtja aitab leevendada suurettevõtja probleeme. Selline põhimõte on vildakas, sest enamus Eesti ettevõtetest on väikefirmad.

Silva Männik

Maksuametis on praegu ootamas umbes 30 mln krooni sotsiaalmaksuraha, mida toiminguvigade tõttu pensionifondi üle kanda ei saa.

Eesti Väärtpaberikeskuse tegevdirektor Kaidi Oone selgitas, et peamiseks veaks on valesti sisestatud isikukoodid, mis hoiab maksuametis korrigeerimiseks kinni ligi 5 mln krooni. Sotsiaalsüsteemis tuvastatakse inimene isikukoodi järgi ja nime ei kontrollita, seetõttu on tähtis koodi numbrid rangelt üle vaadata, toonitas Oone. Hästi mõjuks ka e-maksuameti kasutamine, kus vale valemiga isikukood tuleb kohe välja.

Raha liikumist takistavaid vigu esineb ka selles, et näiteks ühel isikul on makse kinni pidamata, makse on deklareerimata või raha kandmata, makse on arvestatud ebakorrektselt või raha ei vasta deklareeritud summale, loetles Oone.

Silva Männik

Inimesed on väga valvsad oma pensionikontot kontrollima, kuid rahade liikumise läbipaistvus on pahatihti puudulik.

Eesti Väärtpaberikeskuse tegevdirektor Kaidi Oone sõnul on peamine küsimus pensionikontodega seonduvalt “kus mu raha on?”

Nurinat on tekitamas sageli näiteks see, et mitmel kohal töötav isik ei näe, missugune tööandja on kogumispensioni raha üle kandnud. Vahel kantakse tööandjate summad maksuametist üle eri aegadel, teine kord tuleb aga kõigi ettevõtete raha korraga. Sestap on raske tuvastada kes tööandjatest on oma kohustuse täitmata jätnud.

Oone sõnul taotletakse hetkel, et maksuametilt laekuks info ka makse teinud ettevõtte registrikoodi kohta ning millise kuu eest on raha üle kantud.
Selle abil saab inimene ise edasi kontrollida, milline ettevõte on kas eksinud, sotsiaalmaksuvõlgades või muid vigu teinud, mis takistab tema rahal juba fondis lisa teenimast.

Silva Männik

Kui ettevõttel on sotsiaalmaksuvõlg, siis tema töötajate sotisaalmaksust arevestatud raha pensionikontole ei kanta.

Selle põhjendusega on maksuametis kinni 12,5 miljonit krooni, märkis Eesti Väärtpaberikeskuse tegevdirektor Kaidi Oone.

Tänasel ÄP maksukonverentsil tekitas see fakt ettevõtjate seas elavat poleemikat. Oone sõnul ei ole välistatud, et selle süsteemi võimalik muutmine võetakse lähitulevikus riigiametites jutuks.

Silva Männik

Töötuskassa nõukogu hakkab augustis arutama, mida teha töötukindlustusmaksetest kogunenud vaba rahaga, mida on oodatust rohkem üle jäänud.

Töötukassal on 1. märtsi seisuga raha kogunenud kokku 578,8 miljonit krooni, mis on lisatulu teenimas võlakirjades, intressi- ja rahaturufondides ja deposiitidel. Tänavu esimeste kuudega on tootlus olnud ligi 7%, kuid paigutused plaanitakse teha veelgi konservatiivsemaks jäädes siiski planeeritud 4% piirimaile.

Töötuskindlustuse hüvitiste kõrvalt on aga raha hakanud üle jääma oodatust rohkem, mistõttu tulevad Töötuskassa juhatuse esimehe Meelis Paaveli sõnul arutusele, et kas järgmine aastal kindlustusmakset alandada, muuta väljamaksete perioode või laiendada makse väljastamist.
Töötaja maksemäär 0,5 kuni 2% maksustatavast töötasust ning tööandja maksab 0,25 kuni 1% töötajale makstud töötasust. 2002. ja 2003. aastal on maksemäärad olnud vastavalt 1% ja 0,5%.

Töötukassa nõukogu koosneb sotsiaalpartnerluse põhimõttel valitsuse, tööandjate ja –võtjate esindajatest.

Eelmise aasta keskmine töötasu oli töötukassa arvutuste kohaselt 141,1 krooni tunnist, mistõttu maksimaalseks töötuskindlustuse hüvitise määraks on hetkel 6351,30 krooni sõltumata sellest, milline on sel aastal töötuks jääva inimese palk. Hüvitise suurus ei või nimelt ületada 50%/40% kindlustatute kolmekordsest Eesti keskmisest kalendripäeva töötasust.
Tänavu veebruaris oli maksimumhüvitis 4600 krooni ja seda said 27 inimest.