Artiklid
- Üksikasjad
Eesti patsientide esindusühing on nördinud poliitikute otsusest suurendada patsiendi jaoks katteta haiguspäevade arvu kolme päevani ning lükata järgneva viie päeva tasu maksmine ärisektori kanda.
Saame aru vajadusest teha kärpeid riigieelarves, kuid leiame, et kõikide otsuste pikemad mõjud peavad olema hoolikalt läbi kaalutud ning kokkuhoid arvutuslikult välja kalkuleeritud ka pikemas perspektiivis. Ilma piisavate hinnanguteta võivad kokkuhoiu asemel tekkida hoopis uued ja hetkel ettenägematud kulud riigile, seisab EPE pöördumises.
Katteta haiguspäevade arvu suurendamine tõstab töötajate motivatsiooni iga hinna eest, ka haigena, tööl käia: suureneb nakkusoht ja suureneb tüsistuste arv. See omakorda tekitab suurenevaid ravikulusid, sest haigeid inimesi ja raskemaid haigusjuhtusid on rohkem. Sellist otsust tehes peab poliitikutel olema hinnang, kui palju nõuaks see lisa ravikulu, leiab patsientide esindusühing.
Pole teada, kas järgneva viie haiguspäeva katmise osas ettevõtjate poolt on arvestatud tõenäoliste uute koondamistega ning suurenenud kulude tõttu niigi halvas seisus oleva ärisektori nõrgendamisest tekkivate uute kuludega. Arvestada tuleb asjaoluga, et puudega ja krooniliste terviseprobleemidega inimestel olukord võib töö leidmisel ja säilitamisel halveneda, kuna nad satuvad sagedaste haiguspäevade tõttu ebasoosingusse, leiavad patsientide esindajad, kelle arvates on vaja arvutada, kui palju raha kulub hiljem tööhõivemeetmetele, aitamaks ühiskonna riskigruppidel jälle tööd leida. Kas on sotsiaalteenused on piisavalt välja arendatud, et abivajajaid aidata? Kõik see kogusumma tekkivatest lisakuludest ühiskonnale tuleb maha arvata loodetud võidust.
Eesti patsientide esindusühing soovib, et valitsus võtab eelarve kärbete tegemisel arvesse ka majandusspetsialiste hinnanguid otsuste pikemaajaliste mõjude suhtes rahvastiku tervisele ja riigi majandusele.
Leiame, et riik peaks tasakaalustama tekkivaid uusi kulusid ettevõtjatele maksusoodustuste andmisega, mis puudutab kulude tegemist oma töötajate tervisesse. Erisoodustusmaksu alt tulevad vabastada kõik kulud, mida tööandja teeb oma töötajate füüsilise ja vaimse tervise hoidmiseks, on esindusühingu seisukoht.
Tänane valitsuse otsus kärpida haigekassa kulutusi haigusrahade maksmisel muudab haige olemise lausa luksuseks, teatavad TV3 Seitsmesed uudised.
- Üksikasjad
Kui 2008. aastal sai maksukohustuslane ise valida, kas ta esitab TSD (tulu- ja sotsiaalmaksu, kohustusliku kogumispenisoni makse ja töötuskindlustusmakse deklaratsiooni) ja KMD (käibedeklaratsiooni) elektrooniliselt või paberkandjal, siis alates 2009. aastast kehtib teatud juhtudel nimetatud deklaratsioonide elektroonilise esitamise kohustus.
TSD
Rahandusministri 8. jaanuari 2009. aasta määrusega nr 1 Tulumaksuseadusest, sotsiaalmaksuseadusest, kogumispensionide seadusest ja töötuskindlustuse seadusest tulenevate deklaratsioonide ja tõendite vormide kinnitamine (RTL, 16.01.2009, 6, 71) kinnitatud TSD põhivormi märkuste punkt 7 sätestab, et TSD esitatakse elektrooniliselt, kui vormi TSD lisas 1, 2 või 3 on täidetud üle 5 rea.
TSD lisade 4 - 7 täidetud ridade arv ei ole oluline, oluline on kas lisas 1, 2 või 3 on täidetud ridade arv kuni 5 (sh 5, võib esitada paberil) või üle 5 (ainult elektrooniliselt).
Elektroonilise esitamise nõue kehtib 2009. aasta TSD kohta, varasemate aastate TSD kohta see nõue ei kehti.
KMD
Rahandusministri 9. detsembri 2008. aasta määrusega nr 43 muudetud käibedeklaratsiooni vormi täitmise juhend sätestab, et KMD esitatakse elektrooniliselt, kui isik on olnud käibemaksukohustuslane vähemalt 12 kuud. Seega paberil saavad esitada KMD ainult need isikud, kes on käibemaksukohustuslased olnud vähem kui 12 kuud. Peale 12 kuu täitumist tuleb KMD esitada elektrooniliselt.
Elektroonilise esitamise nõue kehtib 2009. aasta KMD kohta, varasemate aastate KMD kohta see nõue ei kehti.
- Üksikasjad
Agne Narusk
Suur tööpuudus muudab riskirühmade väljavaated tööd saada nigelaks.
Kõige suuremaks takistuseks töökoha leidmisel peavad inimesed vanust, näitasid tööotsinguportaali Hyppelaud.ee poolt oma külastajate seas korraldatud küsitluse tulemused. Liigset noorust või vanemaealisust pidas töökoha leidmisel takistuseks suisa kolmandik vastajaist. Esimesel juhul kahtlevad tööandjad vastajate sõnul nende oskustes ja peavad kogemusi ebapiisavaks, teisel juhul tunnistavad tööotsijad ise, et nad peale oma seni tehtud töö muud ei oskagi.
Olen 28 aastat töötanud ühel töökohal ega soovi seal jätkata. Kuid uut töökohta pole võimalik leida, sest muud ma ei oska, kirjutas 56-aastane kõrgharidusega õpetaja. Minu põhitakistus töökoha leidmisel on vanus. 20 aastat noorem müüb paremini, vastas 53-aastane tööotsija.
Kui keskealised ja üle selle vastajad pelgasid, et nad ei ole suutelised end viima uuel erialal nõutavale tasemele, siis nooremad teadvustasid, et lisaks vähestele kogemustele muudab nende tööotsingud väga sageli raskeks asjaolu, et soovitakse töötada õpingute kõrvalt paindliku graafikuga või osalise tööajaga. Olen üsna noor, seega pole piisavalt (või nõutavat) töökogemust ja tavaliselt ka nõutavat eriharidust. Töö leidmist segab ka asjaolu, et soovin töötada kooli kõrvalt osalise koormusega ja seega ka paindliku graafikuga, kirjutas vastaja. Seda erisoovi pidasid suureks takistuseks ka väikeste laste emad.
Alaealisi ei taheta
Oma vanuse pärast on mures needki tööotsijad, kes on olude sunnil tööturule tulnud alaealisena. Põhiprobleem on see, et ma ei ole veel täisealine. Paljud tööandjad ei soovi alaealisi võtta, sest neil pole kogemusi, kirjutab noor tööotsija.
2008. aasta lõpus oli Eestis 9794 töötut vanuses 1624, üle 54-aastaseid töötuid aga 7911. Mõlemad kuuluvad tööturu riskirühmade alla ja kuulusid ka siis, kui majanduskriis veel riiki ei vaevanud. Hyppelaud.ee küsitlusele vastas üle-eelmisel nädalal 35 tööotsijat.
Kommentaar
Egle Pärn
Hyppelaud.ee arendaja
Silma jääb kõige põhjalikum CV
Kõige raskem on tööd leida neil, kel on väga spetsiifiline eriala ja ka töökogemus just sellega seotud: ajalooõpetaja, riigiameti siseaudiitor tööotsijad, kes küsitlusest silma jäid. Kui aga rahulikult järele mõelda, siis võib-olla on tööotsijal välja käia mõni aastatetagune koolitus või töökogemus, mis võiks kandideerimisel aidata?
Soovitan elulookirjelduses loetleda kõik oma töised oskused ja lühiajalised kogemused, sest just need võivad saada uue töökoha saamisel määravaks. Nii otsis hiljuti meie vahendusel töökohta noor, äsja kooli lõpetanud keskkonnaspetsialist. Tema CV oli lakooniline: kõrgharidus, see ja see kool ning aasta. Kui aga panime sinna kirja kõik tema varasemad töökogemused, tuli varsti esimene tagasiside asutuselt, kes eelistas teiste tugevate konkurentide kõrval palgata just nimelt teda. Hiljem selgus, et tema eeliseks olid just initsiatiiv, püüdlikkus, töötahe ning klientidega suhtlemise kogemus. Igal kogemusel ja oskusel on suur tähtsus. Ei maksa mõelda laadis ah, mis sest enam, tegin seda vaid kolm kuud.
Tagasiside tööpakkujatelt näitab sama: keskmine CV on oma üles-ehituselt liiga lakooniline. Ja kui selliseid laekub sada, siis juhtubki, et silma jääb vaid üks, see kõige põhjalikum.
Soovime avameelset foorumit
Küsitlusele vastanute arvamustest jäi kõlama vajadus foorumi järele, kus tööotsijad võiksid avameelselt jagada oma teadmisi, muljeid ja kogemusi tööandjate kohta, kes kipuvad kas tüssama või keda pole sootuks olemaski. Viimati mainitut näib juhtuvat rohkem, kui arvata oskame.
Minu ettepanek oleks luua töövahendusfirma kodulehele avalik foorum, vahest mõistlikum oleks registreeritud kasutajatele. Et ma ei peaks olema juba kolmas või kümnes tööotsija, kes astub sama reha peale, kuhu juba enne mind on mitu tööotsijat astunud ning astub ilmselt veel, kirjutab tööotsija. Ettepanek on ajendatud tõsiasjast, et töökuulutustes lubatu ja tegelikkus erinevad kui öö ja päev eelkõige just palga, töö-ülesannete ja töölepingu küsimustes.
Riskirühma töötud
2008. aastal käis tööturuametis:
töötuid vanuses 1624 aastat 9794 ehk 15,9%
55-aastaseid ja vanemaid 7911 ehk 12,9%
pikaajalisi töötuid 18 785 ehk 30,6%
noori pikaajalisi töötuid 5746 ehk 9,3%
Kokku oli riskirühma(desse) kuulujaid 37 526 ehk 61%.
Aasta jooksul käis end arvele võtmas kokku 61 485 inimest.
Allikas: tööturuamet
- Üksikasjad
Mari Rask,
Heli Raidve Tööõigusabi AS
Ajakirjanduses on avaldatud vastakaid arvamusi uue töölepingu seaduse kohta ning valikuliselt kajastatud ka mõningaid eesootavaid muudatusi. Töötajale ja tööandjale pakub aga kindlasti huvi, kuidas toimub vanalt töölepingu seaduselt uuele üleminek ehk mis juhtub 1. juulil 2009. a.
Vastavalt töölepingu seaduse eelnõu läbirääkimistel osalenud delegatsioonide kokkuleppele peaksid hiljemalt seaduse kehtimahakkamise ajaks valmima juhendmaterjalid töötajatele ja tööandjatele ning hiljem ka uue seaduse kommentaarid.
Praegu saab lähtuda seadusest, selle rakendussätetest ja seaduse seletuskirjast. Allpool lühidalt mõnedest töölepingu seaduse rakendussätetest.
Mis saab kehtivatest töölepingutest?
Alates selle aasta 1. juulist kohaldatakse senikehtinud töölepingutele uut töölepingu seadust.
See ei tähenda, et praegused töölepingud kaotavad kehtivuse. Kõik senikehtinud töölepingute tingimused ja töölepingust tulenevad poolte õigused ja kohustused, mis ei ole vastuolus uue töölepingu seadusega, jäävad kehtima ka pärast 1. juulit.
Uus töölepingu seadus põhiolemuselt ei muuda tööandjate ja töötajate senikehtinud õigusi ja kohustusi, küll aga annab suurema vabaduse kokku leppida nende õiguste ja kohustuste ulatuses. Seega ei pea praeguseid lepinguid hakkama valikuta ümber vormistama.
Lihtsamad töölepingud, kus on kokku lepitud vaid tööülesannetes, töötasus ja tööajas, ei vaja muutmist. Tööandjad peaksid aga kindlasti teavitama töötajaid uutest töölepingu ülesütlemise tähtaegadest.
Tähelepanu vajavad töötajate materiaalse vastutuse lepingud, kuna varalise vastutuse osas on regulatsioon muutunud. Hoolikalt tuleks üle vaadata ka töölepingud, mis sisaldavad ärisaladuse hoidmise kohustust ja konkurentsipiirangut pärast töösuhte lõppemist. Näiteks kohaldab uus töölepingu seadus ärisaladuse hoidmise kohustusele võlaõiguse sätteid, millest tulenevalt on töötaja kohustatud hoidma ärisaladust töötamise ajal ja pärast töösuhte lõppu ilma tööandjalt eritasu saamata.
Tähtajalised töölepingud
Enne 1. juulit sõlmitud tähtajaliste töölepingute lõpetamisele enne tähtaja lõppu kohaldatakse uues töölepingu seaduses tähtajatu töölepingu lõpetamise kohta sätestatut.
Kehtiva seaduse alusel võivad pooled tähtajalise töölepingu igal ajal enne tähtaega lõpetada, kuid uue seaduse kohaselt töötajal üldse puudub selline õigus (v.a asendamiseks sõlmitud leping) ja tööandja ei tohi töölepingut üles öelda majanduslikel põhjustel (koondamine).
Kui tööandja seda siiski teeb, peab ta maksma töötajale hüvitusena palga kuni töölepingu tähtaja lõpuni. Kuna uus seadus piirab oluliselt poolte õigusi tähtajalise lepingu lõpetamisel ja pooled nt eelmisel aastal lepingut sõlmides ei saanud seda ette näha, annab seadusandja võimaluse rakendada nende lepingute lõpetamisel tähtajatu töölepingu lõpetamise korda.
Kui aga enne 1. juulit sõlmitud tähtajaline tööleping lõpeb tähtaja saabumisel, kohaldatakse uut töölepingu seadust.
Algatatud, kuid lõpule viimata toimingud
Töölepingud on kestvuslepingud, mille pooled on aktiivses suhtluses ja teevad pidevalt lepingust või seadusest tulenevaid toiminguid. Millisest hetkest hakkab neile toimingutele kehtima uus töölepingu seadus?
Lähtudes üldisest õiguspõhimõttest on seadusandja sätestanud, et töölepinguga seotud asjaoludele või toimingutele, mis on tekkinud või tehtud enne 1. juulit, kohaldatakse varemkehtinud seadust.
Näiteks: kui töötaja koondamine on algatatud enne 1. juulit ja tööleping lõpeb pärast 30. juunit, siis peab tööandja järgima töötaja koondamisel vana seaduse nõudeid ega saa tugineda uuele seadusele.
Töötajal omakorda on õigus nõuda tööandjalt vana seaduse alusel etteteatamist ja koondamishüvitust. Töötukassa poolt hakatakse uue seaduse alusel koondamisel ette nähtud kindlustushüvitist maksma alles neile töötajatele, kelle töösuhe öeldakse üles pärast 30. juunit.
Ka kollektiivse koondamise korral makstakse töötajale, kelle töösuhe lõpeb küll pärast 30. juunit, aga tööleping on üles öeldud ja töötukassalt hüvitist taotletud enne 1. juulit, hüvitist varem kehtinud korra alusel.
Lepingu rikkumine
Seoses töölepingu seaduse viimisega võlaõiguse alla, on lisaks paljudele muudele positiivsetele muutustele töölepingu seadusest kadunud distsiplinaarkaristuse mõiste. See sisuliselt ja kõlaliselt lepingulise suhtega sobimatu toiming ei ole töösuhtes alates 1. juulist enam rakendatav.
Kui kaks isikut on vabal tahtel kokku leppinud mingites vastastikustes kohustustes, siis lepingu rikkumise korral on teisel poolel õigus nõuda kohustuse täitmist või kahju hüvitamist, samuti leping üles öelda, samas ei ole tal õigust teist poolt karistada.
Seega alates 1. juulist töötajate distsiplinaarvastutuse seadust töölepingulistele suhetele ei kohaldata. Küll on seadusandja sätestanud, et tööandja võib töölepingu erakorraliselt üles öelda töötaja kohustuste rikkumise või tema töövõime vähenemise tõttu juhul, kui ülesütlemisele on eelnenud tööandja hoiatus.
Seadus ei määra hoiatuse andmise vormi ja korda, see jääb iga tööandja otsustada. Siinjuures tuleb aga silmas pidada, et tööandja peab olema vaidluse korral võimeline tõendama, et ta oli töötajat hoiatanud ning et töötaja oli hoiatuse tegemisest teadlik.
- Üksikasjad
Toimetaja: Erik Rand
Meedias ilmunud väited selle kohta, nagu takistaks uue töölepinguseaduse jõustumine Statistikaameti tööd, ei vasta tõele, kuna riikliku statistika seaduse kohaselt peavad tööandjad jätkuvalt Statistikaametile palgaandmeid esitama.
Justiitsministeeriumi õiguspoliitika asekantsleri Urmas Volensi sõnul puudub uues töölepinguseaduses tõepoolest kehtiva palgaseaduse säte, mille kohaselt tööandja peab ilma töötaja nõusolekuta esitama andmed muuhulgas ka Statistikaametile, teatas ministeeriumi pressiteenistus.
"Siiski ei ole sisuliselt muutust õiguslikus olukorras, kuna riikliku statistika seadus sätestab, et riikliku statistilise vaatluse korraldaja nõudmisel on andmeesitajad kohustatud õigeaegselt esitama andmeid Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud ulatuses," ütles Volens.
"Andmete esitamise eest tasu ei maksta ning see säte kehtib ka tööandjate kohta," rõhutas Volens.
"Seega ei ole õige, et töölepingu seaduse jõustumisel midagi õiguslikus olukorras muutub ning et Statistikaametil ei ole võimalik enam oma tööd teha."
Lisaks juhtis Volens tähelepanu sellele, et riikliku statistika seaduse kohaselt on riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutused riikliku statistilise vaatluse korraldaja nõudmisel kohustatud esitama andmeid, mida nad on kogunud oma tegevuse käigus, välja arvatud andmed, mida neil seadusega on keelatud avaldada.
"Muuhulgas laekuvad tööandja sotsiaalmaksu kohuse täitmisega seoses kõik palgaandmed Maksu- ja Tolliametile, seega võiks Statistikaamet tööaandjate poolt topeltandmete esitamise lõpetamiseks koguda palgaandmed Maksu- ja Tolliametist," selgitas Volens.
"Sellist meetodit st andmete võtmist teistest riiklikest andmekogudest, kus need niikuinii olemas on tuleks bürokraatia vähendamiseks kindlasti statistika kogumisel eelistatavaks pidada," lisas ta.
Lehekülg 1445 / 1650