Artiklid

Anneli Ohvril

Kuidas oleks võimalik naabrit aidata nii, et inimene ei rikuks maksu- ja tööseadusi?

13. oktoobril kirjutas töörubriik juhutöö tegemise võimalusest („Tahad naabrit aidata? Paku talle tööotsa või mine ise appi”). Idee luua internetis üks koht, kust oleks võimalik leida ja pakkuda just lühikesi lihtsaid tööotsi, koorus välja Minu Eesti mõttetalgutelt. Ka toona arutleti, kuidas oleks võimalik naabrit aidata nii, et ei rikutaks maksu- ja tööseadusi.

Kuidas sellega siis on?

Eraisikud nagu juriidilised isikudki saavad sõlmida töö tegemiseks omavahel lepingu, kus määratakse ära töö sisu, töö tegemise aeg, selle eest makstav tasu, töö kvaliteet jne.

Olenevalt töö iseloomust võib omavaheline leping olla kas töö-, käsundus- või töövõtuleping. Nagu ikka, on siis iga tulu maksustatav ning lepinguga tuleb määrata ka see, kes maksab tulu pealt maksud. Leping võib olla ka suuline ja sellise lepingu sõlmimisel on oma reeglid.

Ajutise töö vormistamine

Kui soovitakse töö eest maksta mõne kauba või teenusega, tuleks lähtuda võlaõigusseadusest. Kindlasti tekib palju küsimusi neil, kes on ennast töötuna arvele võtnud ja saab töötuskindlustushüvitisi. Siin on rusikareegel see, et mis iganes töö tegemise ajaks, kui on tegu kas töötamisega töölepingu alusel, töövõtu-, käsundus- või muu teenuse osutamiseks sõlmitud võlaõigusliku lepingu alusel või avalikus teenistuses, tuleb ennast töötuna arvelt maha võtta ja töö lõppedes on võimalik ennast uuesti töötuna arvele võtta. Seda tuleb teha nii ajutise töö tegemise ajaks või kas või ühepäevase töötamise puhul. Kui tööle asumisest on teatatud töötukassale õigel ajal, on võimalik taotleda töötuskindlustuse maksmise jätkamist sealt, kus see katkes, ja nii saab kogu töötuskindlustusperioodi pikendada. Kuidas ja mismoodi ajutist tööd vormistada, kuidas ennast arvelt maha võtta ja uuesti arvele võtta, tasub alati üle rääkida oma konsultandiga töötukassast.

Avaliku töö puhul on asi erinev. Tegu on tööturuteenusega, mille osutamise raames inimese töötuna arvelolekut ei katkestata. Sellisel juhul saab inimene nn sotsiaalsel töökohal töötada kuni 50 tundi kuus ning töö eest maksab tasu avaliku töö korraldaja. Kuid avalikku tööd saavad pakkuda vaid kohalikud omavalitsused ja MTÜ-d, kes on selle töö korraldamiseks sõlminud halduslepingu Eesti töötukassaga.

Helve Toomla,
jurist

•• Olen töötanud kaks aastat ja mind koondati. Sain töökohast ühe kuu eest koondamishüvitist. Kas mul on õigus saada riigilt veel ühe kuu jagu hüvitist? Kui on, siis mida peaksin selleks tegema? Vormistasin end töötuks ja töötukassast öeldi, et hakkan saama ainult töötu abiraha 950 krooni kuus. Kas see on nii?

Kahjuks maksab töötukassa kindlustushüvitist koondamise korral üksnes neile, kelle töösuhe selle tööandjaga on kestnud vähemalt viis aastat. Väiksema staaži korral jääb koondamishüvitiseks ainult tööandja poolt makstav ühe kuu keskmine töötasu.

Teine hüvitise liik on aga töötuskindlustushüvitis, mida töötukassa samuti koondamise korral maksab, kui inimene on töötuna arvele võetud ja tal on töötuskindlustusstaaži (on tasutud töötuskindlustusmaksu) vähemalt 12 kuud töötuna arvelevõtmisele eelnenud 36 kuu jooksul. Kui küsijal on need tingimused täidetud, peaks ta seda hüvitist saama. Selgitamaks, miks talle seda ei määratud, tuleks pöörduda töötukassasse.

Töötu abiraha ehk seaduse keeli töötutoetus on jälle omaette abi liik ja seda makstakse inimesele, kes on töötuna arvelevõtmisele eelnenud 12 kuu jooksul olnud vähemalt 180 päeva tööga hõivatud. Töötuskindlustushüvitist ja töötutoetust ühel ajal ei maksta. Kuna vanaduspensionäre ega alla 16-aastaseid noori (see nimekiri on pikem) töötuna arvele ei võeta, siis ei ole neil ka õigus saada töötuskindlustus-hüvitist ega töötutoetust.

Kõigil, kes tunnevad töötuse ja sellega seotud küsimuste vastu huvi, tasuks lugeda töötukassa koduleheküljel www.tootukassa.ee avaldatud selgitusi või helistada infotelefonile 15501.


Täpsustus

•• 6. oktoobri töölehes avaldatud vastuses tegin olulise mõistelise vea, kirjutades, et TLS-i § 88 lg 1 p 3 kohaselt võib tööandja töölepingu korraliselt üles öelda, kui töötaja on hoiatusest hoolimata eiranud tööandja mõistlikke korraldusi. Sellisel juhul on tegemist ikka erakorralise töölepingu ülesütlemisega. Erinevus erakorralise ja korralise ülesütlemise vahel seisneb selles, et esimesel juhul on alati vajalik mõjuv põhjus, teisel juhul ei pea põhjust ütlema. Tööandja ei saa töölepingut üldse korraliselt üles öelda. Palun lugejatelt vabandust!

Helve Toomla

Uus töölepinguseadus on tekitanud segaduse töö- ja puhkeaajaga regulatsiooniga - ajakirja RP peatselt ilmuvas novembrinumbris kirjutab Ametiühingute keskliidu õigussekretär Tiia E. Tammeleht, et iganädalase puhkeaja kohaldamise nõue pole uue seadusega tagatud.

Tammeleht kirjutab, et uus TLS ei reguleeri puhkepäeval töötamist, vaid postuleerib, et kokkulepe, mille kohaselt jääb töötajale seitsmepäevase ajavahemiku jooksul vähem kui 48 (summeeritud tööaja korral 36) tundi järjestikust puhkeaega, on tühine. Seega oleks uue seaduse valguses justkui välistatud puhkepäeval töötamine.

„Ideaalis see nii peakski olema. Ometi teame praktikast, et nii mõnigi kord tuleb tööülesannete täitmiseks loovutada aega oma puhkepäevast. Iseäranis levinud on töötajate tööalane koolitamine nende iganädalase puhkeaja arvel,” nendib Tammeleht.

Millega on tegu?

Kui pooled leiavad, et tööülesannete täitmiseks või töötaja koolitamiseks peab aega näpistama puhkepäevast, tuleb seda käsitada ületunnitööna ja vastavalt ka hüvitada. Iganädalasest puhkeajast töötajat ilma jätta ei saa, mistõttu lükkub see aeg lihtsalt edasi, kirjutab Ametiühingute keskliidu õigussekretär.

„Siin võiks õigustatult küsida, kuidas on sellisel juhul tagatud iganädalase puhkeaja kohaldamise nõue seitsmepäevases ajavahemikus. Vastus on lihtne – ei olegi! Kehtiva õiguse kohaselt rikutakse töötaja puhkepäeval tööle või koolitusele rakendamisega igal juhul iganädalase puhkeaja regulatsiooni, kuna asjakohaseid erandeid ei ole sätestatud!” selgitab Tammeleht situatsiooni.

Regulatsioon on tema hinnangul mõneti eksitav muuski. Näiteks lubab seadus selle adressaatidel teha järeldusi, et töötaja kohustuse teha ületunnitööd võib kokku leppida töölepingus. Nii see siiski Tammelehe sõnul ei ole - seaduse paragrahvi 44 lõike 1 mõtte kohaselt võivad pooled täiendavalt ning tööprotsessis tekkiva vajaduse järgi kokku leppida, et töötaja kohustub tegema tööd üle töölepingus kokkulepitud tööaja.

„Ületunnitöö tegemist ei saa eeldada!” märgib Tammeleht.

Loe pikemalt juba novembrikuisest ajakirjast RP!

Lemmi Kann

Varem loeti töötaja töötasu suurus ärisaladuseks, mida ütleb selle kohta uus töölepingu seadus?

Töölepingu seaduse seletuskirjas on öeldud, et üldiselt ei peaks põhjendatud olema saladuse hoidmise kohustuse kehtestamine töötaja töötasu suurusele.
Kuigi varem on sageli töölepingutes kokku lepitud, et töötaja pidi palga suuruse hoidma konfidentsiaalse, avaldati ka varem arvamust, et selline kohustus töötaja suhtes ei kehtinud ja vaid tööandjal lasus kohustus hoida palgaandmed saladuses.

Kogu artiklit saab lugeda Äripäevast aadressilt
http://www.aripaev.ee/4481/arv_kolumn_448101.html
(originaalartikli viitelt).

Signe Kalberg

Sotsiaalsete töökohtade loomise toetamiseks kavandatakse kümme miljonit krooni.

Tallinna ettevõtlusameti juhataja Kairi Teniste sõnul on Tallinna abipaketi raames käivitunud sotsiaalsete töökohtade loomise toetusprogrammist antud praeguseks toetust 16 ettevõttele 141 uue töökoha loomiseks.

Nii rahastati näiteks lehtklaasi töötleja W-Glass OÜ, tänavate hooldusfirma Jaaksoni Linnahooldus OÜ, kaubandusette-võtte OG Elektra AS ja kinnisvara korrashoiuga tegeleva SOL Eesti OÜ taotlusi 3,4 miljoni krooniga. Sellest summast moodustavad töötasud 2,6 miljonit. Oktoobri alguse seisuga on välja makstud töötasude kompensatsioonid 11 ettevõtjale 54 sotsiaalse töökoha koha eest. „Keskmiselt loob ühe sotsiaalsete töökohtade toetuse taotleja üheksa töökohta üheksaks kuuks,” ütleb Teniste.

Toetussumma 8,1 miljonit

Firmadele makstud toetussumma on olnud 8,1 miljonit, millest töötasud moodustasid kuus miljonit. Selleks aastaks on sotsiaalsete töökohtade loomise toetamiseks kavandatud 10 miljonit krooni ning taotluste vastuvõtt jätkub. Tänavu juunis rakendunud sotsiaalsete töökohtade loomise toetusmeetme järgi toetatakse firmades ühe loodud sotsiaalse töökoha palgakulusid koos maksudega kuni 5800 krooni ulatuses kuus, kusjuures ettevõtte omafinantseering peab olema vähemalt kolmandik abikõlblikest kulutustest.

„Firma, kes soovib taotleda sotsiaalsete töökohtade loomise toetust, peab olema äriühing, mis on tegutsenud vähemalt kaks aastat. Töötajate arv peab olema vähemalt 20. Loodavate uute sotsiaalsete töökohtade arv 6–12 kuuks peab olema vähemalt viis,” selgitab Teniste. Tööle võetavad töötajad peavad olema rahvastikuregistri järgi Tallinna elanikud vähemalt viimased 12 kuud ja vahetult enne tööle asumist olnud töötuna arvel töötukassa Tallinna osakonnas.

Parimad töökohtade loojad

•• Tallinna linn tunnustas traditsiooniliselt sügiseti toimuva Tallinna ettevõtluspäeva raames kohalikke ettevõtjaid ja ettevõtluse arendajaid.

•• 9. oktoobril anti ettevõtluspäevade raames välja ka auhind-tiitel uute töökohtade loojale, kaubandusettevõttele ABC Supermarkets AS .

•• Uute töökohtade loomise auhinnale said kandideerida kõik sotsiaalsete töökohtade toetust taotlenud ettevõtted, kes olid 1. oktoobriks sõlminud toetuslepingud. Kandidaate oli 12.

•• ABC Supermarkets AS-is oli loodavate töökohtade arv (15) kõige suurem. Samuti võttis ettevõte kohustuse säilitada need töökohad 12 kuuks.

•• Lisaks auhinnasaajale olid nominendid AS TEA Kirjastus ja Adelan Prügiveod OÜ.