Artiklid
- Üksikasjad
Eesti Ametiühingute Keskliidu (EAKL) juhatus kiitis heaks Eesti Tööandjate Keskliiduga (ETTK) sõlmitava alampalga kokkuleppe tingimused, mille kohaselt kehtestab valitsus alates 2007. aasta 1. jaanuarist üleriigiliseks alampalgaks 3600 krooni kuus, tunnipalga alammäär tõuseb 21.50 kroonini.
Ametiühingute ja tööandjate delegatsioonid kohtuvad alampalgakokkuleppe sõlmimiseks kolmapäeval, 20. detsembril kell 11 ametiühingute majas (Pärnu mnt 41a).
Ametiühingute hinnangul on 3600kroonine alampalk märkimisväärne tulemus, sest kunagi varem pole alampalk tõusnud korraga 600 krooni võrra. Varasemate aastate suurim tõus on olnud 320 krooni. Taotledes sügisel 4050 krooni, arvestasime sellega, et kokkulepe sünnib siiski madalamal tasemel, ütles EAKLi esimees Harri Taliga. Läbirääkimised tähendavad alati kompromisse.
Üleriigiline alampalk kehtestati Eestis esmakordselt 1992. aastal kolmepoolse ametiühingute, tööandjate ja valitsuse kokkuleppega. Viimasel viiel aastal on alampalga omavahel kokku leppinud Ametiühingute Keskliit ja Tööandjate Keskliit. Selle kokkuleppe alusel kehtestab valitsus alampalga.
Lisainfo:
Harri Taliga, EAKLi esimees, tel 6412 800
EAKLi infojuht Siiri Rebane, 6412 808
- Üksikasjad
Helve Toomla
ametiühingute jurist
Kui riigiasutusse tööle läksin, saadeti mind kohe kursustele. Vormistati ka koolitusleping, mis kohustab mind koolitusraha tagasi maksma, kui lahkun teenistusest enne kolme aasta möödumist. Kas see on seaduslik?
Põhimõtteliselt võib koolituslepingu sõlmida ka riigiasutuses, see ei ole keelatud. Tingimata peaks enne lepingu sõlmimist ja koolitusele minekut lepingutingimustega põhjalikult tutvuma. Mõistlik oleks juba lepingus ära näidata, mis on piirmaksumus, mille töötaja või ametnik kohustub hüvitama, kui ta kokkulepitust varem töölt lahkub. Kindlasti tuleks lepingus kokku leppida, kui kaua töötamise kohustus pärast koolitust kestab ning millistel alustel ja kui suures ulatuses peab töötaja või ametnik töösuhte lõpetamisel kulutused tagasi maksma. Näiteks inimene, kes sai koolitust 30 000 krooni maksnud kursusel ja kel on lepingu järgi kohustus töötada kolm aastat, kuid kes lahkub töölt omal soovil kahe aasta järel, maksab tagasi 10 000 krooni. Küsimusele ei ole võimalik ammendavalt vastata, kuna pole teada, mis tingimused lepingus kirjas on.
- Üksikasjad
Merike Lees
Lühendatud tööpäev on vahetult riigipühale eelneval tööpäeval, pühapäevane püha ei lühenda reedest tööpäeva.
Seadus lühendab enne pühi tööaja normi kolme tunni võrra, kuid seda vaid vahetult pühale eelneval tööpäeval. Kui tänavu on jõululaupäev pühapäeval, siis lühendatakse laupäevast tööpäeva, mitte reedest.
Tekib ületunnitöö
Kuna tööpäeva lühendab seadus, võib töötaja lahkuda kolm tundi varem ja tööandja ei saa teda kinni hoida, ütles jurist Helve Toomla teabehommikul ""Knopkad" töösuhetes aastal 2006".
Kui näiteks kaupluses või mõnes teenindusasutuses ei saa töötajale võimaldada lühemat tööaega, tuleb käsitleda neid kolme tundi tema tööajast kui ületunnitööd ja tasustada seda kui ületunnitööd.
Topelttasu õigus
Näiteks kui inimese tööpäev kestab laupäeval kella 20ni, on viimased kolm tundi ületunnid. Kui aga inimese töövahetus algab laupäeva hommikul kell 8 ja lõpeb pühapäeva hommikul kell 8, siis on selle töötaja detsembrikuu tööajanorm ikka kolme tunni võrra väiksem ja tal võib selles kuus tekkida ületunnitöö. "Kogu vahetuse, st 24 tunni eest, tuleb maksta kahekordselt!" kinnitas Toomla.
Väiksem tööajanorm
Tallinna Kaubamaja lühendab pühade eel oma lahtiolekuaega kahe tunni võrra. Seega tekiks töötajatel sel päeval üks tund ületunnitööd, kuid kuna kaubamaja rakendab summeeritud tööaja arvestust ja graafikute tegemisel on arvestatud seaduses ette nähtud normtundidega, siis ületunde ja nende eest tasu arvestamise küsimust ei teki, kinnitas Tallinna Kaubamaja personali- ja teenindusdirektor Anu Press.
Tööinspektsiooni õigusosakonna juhataja Niina Siitami sõnul ei taha tööandjad sageli aru saada, et arvestusperioodiks (näiteks kuuks) koostatava töögraafiku aluseks on arvestusperioodi tööajanorm.
Seaduseväänamine
Kui graafikus on töötaja tööle pandud riigipühale vahetult eelneval tööpäeval, siis tuleb graafiku koostamisel arvestada, et tööpäev on sellel päeval kolm tundi lühem ja kuu tööajaarvestuses tööajanorm kolm tundi väiksem. "Kui pühade kuul kavandatakse graafik selliselt, et pühade-eelsel tööpäeval tavalise vahetuse kestusega ületunde ei teki, on see ilmselge seadusest kõrvale hiilimine," nentis Siitam.
Pühadel töötamise eest kõrgem tasu
Puhkepäevi ja pühi ei saa tööandja oma käskkirjaga tööpäevadeks kuulutada, kuna selleks on üldjuhul vaja töötaja nõusolekut.
Sel ajal töötamise eest tuleb maksta kõrgemat tasu, kinnitas jurist Helve Toomla.
Toomla on näinud töölepinguid, kus on kirjas, et ületunnitöö, õhtusel ja öisel ajal ning pühadel ja puhkepäevadel töötamise eest kõrgemat tasu ei maksta. Paraku on selline säte seadusega vastuolus, mistõttu ka kehtetu.
Ületunnitööd ja puhkepäeval töötamist ei tohi panna töötasu sisse. Ületunnitööd ei tohi ette planeerida. Selline tööandja käitumine ei tulene seadusest, see ei ole seaduse mõte, ütles tööinspektsiooni õigusosakonna juhataja Niina Siitam.
Siitami sõnul lubab seadus töölepingus sätestatud palga hulka lugeda ainult õhtuse ja öötöö ning täiendavate tööülesannete lisatasu ja sedagi poolte kokkuleppel. Ka sellisel juhul peab lisatasu olema põhipalgast selgelt eristatav. Merike Lees
Kuidas arvestada ületunde summeeritud tööaja arvestuse korral?
Helve Toomla
EAKLi jurist
Ületunnitöö on töötamine üle tööajanormi. Tööajanorm on töölepingu kohustuslik tingimus.
Kui tegu on summeeritud tööajaga, arvestatakse ületunnitööd terve summeeritud tööaja perioodi kohta ega loeta üksikuid kauem töötatud päevi. Ületunnitööd ei teki, kui summeeritud tööaja arvestusperioodi lõpuks ei ole ületatud kogu perioodi töötunde kokku.
Näiteks on arvestusperiood neli kuud, milles on kokku 672 töötundi. Töötaja teeb küll ühes kuus rohkem tööd, kuid teises kuus töötab alakoormusega ning ületunde ei ole, kui perioodi lõpuks on töötatud täpselt 672 tundi.
Tuleb töötunde rohkem, on tegemist ületunnitööga; jääb neid vähemaks, tuleb tööandjal teha juurdemakse, et tagada palk 672 tunni eest.
Ületunnitööd saab teha ainult poolte kokkuleppel, v.a juhul, kui vahetustöötaja ei ilmu tööle, kuid töös ei või tekkida vaheaega, samuti vääramatu jõu (näiteks loodusõnnetuse) korral.
pane tähele
* Lühendatud tööpäev on vahetult enne: Jõululaupäeva - 24.12
* Uut aastat - 1.01
* Vabariigi aastapäeva - 24.02
* Võidupüha - 23.06
Allikas: töö- ja puhkeaja seadus N 25
- Üksikasjad
Pille Liimal
Eesti töötukassa nõunik
Tööandjal tuleb 1. jaanuarist töötukassale esitada senisest vähem andmeid paberil, kuna töötuskindlustushüvitist hakatakse määrama andmekogu andmete alusel.
Nii töötuskindlustusstaai kui ka hüvitise suurust arvestatakse järgmise aasta algusest seniste tekkepõhiste andmete asemel kassapõhiste andmete alusel.
Teisisõnu: oluline on, millises kuus töötaja töötasud tegelikult välja maksti ja töötuskindlustusmakse kinni peeti. Tänu sellele on hüvitisi võimalik määrata maksu- ja tolliametilt saadud andmete järgi.
Päriselt ilma tööandjalt andmeid juurde küsimata siiski läbi ei saa, sest maksutehnilistel põhjustel on tõenäoline, et viimase kolme kuu andmed ei ole hüvitise taotlemise ajaks veel töötukassa andmekogusse jõudnud.
Seepärast tuleb tööandjal endiselt esitada tõend kindlustatule makstud tasude ja tasudelt kinnipeetud töötuskindlustusmaksete kohta, kuid võrreldes varasemaga on sellele vaja märkida palju vähem andmeid. Tõendil tuleb näidata vaid kolmel viimasel töökuul väljamakstud tasude ja kinnipeetud töötuskindlustusmaksete suurused.
Tõendi täitmist peaks hõlbustama seegi, et seda tuleb teha samade andmete põhjal, mis esitatakse maksu- ja tolliametile. Samuti on tõendi vorm lihtsam - näiteks ei ole vaja enam eraldi välja tuua puhkusetasu ja koondamishüvitisi. Tõendil tuleb iga kuu kohta märkida vaid nende tasude summa, millelt on töötuskindlustusmakse kinni peetud. Töötukassa tahab luua 2007. aasta jooksul võimaluse esitada tõendit elektrooniliselt portaali X-tee kaudu.
Kindlustusstaai ja hüvitise suuruse arvutamise uute põhimõtete rakendudes on oluline, et tööandja maksaks ja deklareeriks töötaja tasult kinnipeetud töötuskindlustusmakse õigeaegselt, kuna sellest võib sõltuda töö kaotanud inimese õigus töötuskindlustushüvitisele ja hüvitise suurus.
Mis muutub tööandja jaoks töötuskindlustuses 2007. aastal?
kuni 31. detsembrini 2006
* Tööandja on kohustatud kindlustatu nõudmisel andma talle töösuhte lõpetamisel tõendi viimasel 12 töötatud kalendrikuul makstud tasude ja kinnipeetud töötuskindlustusmaksete kohta (tõend tuleb täita tekkepõhiselt).
* Töötuskindlustusmakset makstakse palgalt ja muudelt tasudelt, v.a töö- või teenistussuhte lõpetamise hüvitistelt ja sotsiaalmaksu seaduse N 3 nimetatud summadelt.
* Töölepingute kollektiivse ülesütlemise hüvitise taotlemiseks tuleb avaldus töötukassale esitada 5 päeva jooksul tööinspektsiooni kooskõlastuse saamisest.
alates 1. jaanuarist 2007
* Tööandja on kohustatud andma tõendi viimasel kolmel töötatud kalendrikuul makstud tasude ja kinnipeetud töötuskindlustusmaksete kohta (tõend tuleb täita kassapõhiselt).
* Tasud, millelt töötuskindlustusmakset ei maksta, on eraldi loetletud. Makset ei pea maksma ka töö- või teenistussuhte ebaseadusliku lõpetamise tõttu ettenähtud hüvitiselt või viiviselt ning tööraamatu või lõpparve kinnipidamisel ettenähtud palgalt.
* Avaldus tuleb töötukassale esitada hiljemalt 25 päeva enne esimese töö- või teenistussuhte lõpetamise päeva (tähtaeg tuleneb nõudest maksta hüvitis välja töö- või teenistussuhte viimasel päeval).
* Tööinspektsiooni kooskõlastust ei nõuta, kui koondatakse ainult ametnikke - piisab tööandja teatisest, kus on kirjas koondamise põhjus ja töötajate koguarv.
Allikas: töötukassa
- Üksikasjad
Alates jaanuarist 2007 on TSD põhivormile lisandunud alljärgnev kontrollküsimustik:
Küsimused seotud isikutega sooritatud tehingute ning nimetatud tehingutest tulenevate kohustuste kohta
a. Kas maksustamisperioodil on sooritatud tehinguid seotud isikutega?
b. Kas maksukohustuslane on osaline seotud isikute vahelises kulude jaotuse kokkuleppes, millele laienevad kohustuslikud kulude jaotuse kokkulepete dokumenteerimise nõuded?
c. Kas maksukohustuslasele on kohustuslikud seotud isikute vaheliste tehingute detailsed dokumenteerimise reeglid?
Nimetatud küsimustiku täitmine on maksumaksjale igal maksustamisperioodil kohustuslik. Kõigile nimetatud küsimustele vastamiseks tuleb õige vastusevariant, kas Jah või Ei märkida ristikesega X küsimuse taga olevasse kastikesse. Küsimustikule vastavad kõik vormi TSD täitvad residendist juriidilised isikud ja mitteresidendist juriidilised isikud, kellel on Eestis registreeritud püsiv tegevuskoht. Kui maksumaksjal ei ole maksustamisperioodil tehinguid ning kulude jagamise kokkuleppeid seotud isikutega, ei ole midagi ka dokumenteerida ning kõigi kolme kontrollküsimuse vastuseks tuleb märkida Ei.
Siirdehindade turuväärtuse leidmine ning turuväärtusest erinevate tehinguväärtuste maksustamise eesmärk on tuvastada ning maksustada kasumi varjatud kujul jaotamine.
Alates 01.01.2007 laienes isikute ring, kelle vahel toimuvatele tehingutele saab kohaldada siirdehindade turuväärtusest erinevate tehinguväärtuste maksustamist. Nimetatud sätteid kohaldatakse uuest aastast residendist juriidilise isiku ja füüsilisest isikust ettevõtja tehingutele seotud isikutega, samuti mitteresidendist juriidilise isiku Eestis asuva püsiva tegevuskoha tehingutele nimetatud mitteresidendiga seotud isikutega. Samad sätted laienevad ka: residendist juriidilise isiku tehingutele tema teistes riikides asuvate püsivate tegevuskohtadega ning mitteresidendist juriidilise isiku tehingutele tema Eestis asuva püsiva tegevuskohaga (tulumaksuseaduse § 50 lg 4, § 53 lg 46).
Juhime Teie tähelepanu, et juhul, kui siirdehind erineb turuväärtusest, lähtutakse maksustamisel turuhindadest ning tulumaksuga kuulub maksustamisele kas tulu, mille maksumaksja oleks saanud, või kulu, mis oleks maksumaksjal jäänud kandmata, kui seotud isikutega tehtud tehingu väärtus oleks olnud selline, mida rakendavad sarnastes tingimustes mitteseotud isikud (tulumaksuseaduse § 50 lg 5).
a. Kas maksustamisperioodil on sooritatud tehinguid seotud isikutega?
Kui maksustamisperioodil on maksumaksja sooritanud tehinguid seotud isikutega (tulumaksuseaduse § 8), märgib ta küsimuse a vastuseks Jah ning seda ka juhul, kui tehingud on toimunud turuhinnas. Vormil TSD märgitud küsimustiku mõistes loetakse tehing toimunuks maksustamisperioodil, mil vara võõrandati, st omandiõigus läks ühelt seotud isikult üle teisele seotud isikule, teenuste puhul maksustamisperioodil, millal teenused osutati, mitte perioodil, mil tehti väljamakse, olenemata asjaolust, et maksustamise hetk on sarnane juriidilise isiku tavapärase tulumaksuga maksustamisega, ehk reeglina väljamakse tegemise aeg.
b. Kas maksukohustuslane on osaline seotud isikute vahelises kulude jaotuse kokkuleppes, millele laienevad kohustuslikud kulude jaotuse kokkulepete dokumenteerimise nõuded?
Küsimusele b märgitakse jaatav vastus igal maksustamisperioodil juhul, kui maksumaksjal on olemas kehtiv kulude jagamise kokkulepe seotud isikutega. 2007.a jõustuva rahandusministri määruse Seotud isikute vahel tehtud tehingute väärtuse määramise meetodid (edaspidi määrus, RTL 2006,81,1506) § 17 lg 1 kohaselt on kulude jagamise kokkulepe seotud isikute vahel sõlmitud leping, millega jagatakse kokkuleppeosaliste vahel kulud ja riskid varade, teenuste või õiguste arendamisel, loomisel või omandamisel ning määratletakse poolte õigused kokkuleppe eseme suhtes. Määrusega sätestatakse kulude jagamise kokkuleppe põhimõtted ja dokumenteerimise nõuded. Kulude jagamise kokkulepe asendab teenuse osutamise olukorras, kus ühisel tegutsemisel otsustatakse kulud huvitatud osapoolte vahel jagada. Kuigi omandiõigus kokkuleppe objektile kuulub ühele isikule, võib õigus asjast kasu saada ning kohustus kulusid kanda olla kokkuleppe kohaselt mitmel isikul. Iga kokkuleppe osalise poolt kantavad kulud peavad olema samaväärsed samadel tingimustel sõltumatute ettevõtjate poolt kantud kuludega proportsionaalselt konkreetse kokkuleppe osalise teenitud või loodetava tuluga.
c. Kas maksukohustuslasele on kohustuslikud seotud isikute vaheliste tehingute detailsed dokumenteerimise reeglid?
Määruse § 18 lg-s 1 on nimetatud isikud, kellele ja olukorrad, millal kohaldatakse määruse §-s 18 sätestatud täiendavaid dokumenteerimise nõudeid seotud isikute vaheliste tehingute osas. Need on:
1) residendist krediidiasutus, kindlustusselts ning väärtpaberibörsil noteeritud äriühing;
2) äriühingud, kui tehingu üheks osapooleks on madala maksumääraga territooriumil asuv isik;
3) residendist äriühing, kellel on töötajaid arvestatuna koos seotud isikutega 250 või rohkem või kelle tehingueelse majandusaasta käive koos seotud isikutega oli 50 miljonit eurot või rohkem või kelle konsolideeritud bilansimaht oli 43 miljonit eurot või rohkem;
4) mitteresident, kes tegutseb Eestis püsiva tegevuskoha kaudu ja kellel on töötajaid arvestatuna koos seotud isikutega 250 või rohkem või kelle tehingueelse majandusaasta käive koos seotud isikutega oli 50 miljonit eurot või rohkem või kelle konsolideeritud bilansimaht oli 43 miljonit eurot või rohkem.
Kõik punktides 1 kuni 4 nimetatud isikud vastavad TSD põhivormi küsimusele c jaatavalt igal maksustamisperioodil, mil on sooritatud tehinguid seotud isikutega ning küsimusele a on vastatud jaatavalt.
Detailne dokumentatsioon koosneb kahest osast:
- põhitoimik dokumentide kogum, mis sisaldab ühtlustatud teavet kõigi kontserni liikmete kohta
- riigiomased dokumendid dokumentide kogum, mis sisaldab teavet konkreetse maksumaksja poolt seotud isikutega tehtavate tehingute kohta.
Dokumentatsioonis sisalduv teave peab olema piisavalt põhjalik võimaldamaks maksuhalduril veenduda, et maksumaksjal oli põhjust uskuda siirdehinna turuväärtusele vastavusse. Rahandusministeerium on dokumendinõuete kehtestamise aluseks võtnud Euroopa Liidu siirdehindadealase ühendatud foorumi (EU Joint Transfer Pricing Forum) 7. novembril 2005 Euroopa Komisjonile esitatud juhendmaterjali COM (2005) 543 Tegevusjuhend Euroopa Liidus asuvate sidusettevõtete siirdehindade dokumenteerimiseks.
Suurte äriühingute eristamisel väikestest ja keskmise suurusega äriühingutest lähtutakse Euroopa Komisjoni 2003. aasta 6. mai soovitusest 2003/361/EC (OJ 2003 L124 (lk 36-41), mille kohaselt loetakse väikesteks ja keskmise suurusega äriühinguteks äriühingud,
- kellel on töötajaid arvestatuna koos seotud isikutega vähem kui 250 ning kelle majandusaasta käive koos seotud isikutega on vähem kui 50 miljonit eurot (ligikaudu 782, 3 miljonit Eesti krooni) või
- kelle konsolideeritud bilansimaht on väiksem kui 43 miljonit eurot (ligikaudu 672,8 miljonit Eesti krooni).
Eestis kasutatakse dokumenteerimisnõuete kohaldamiseks väikeste ning keskmise suurusega äriühingute eristamiseks suurtest äriühingutest kõiki kolme nimetatud kriteeriumi eraldi ning piisab juba ühe kriteeriumi ületamisest, et äriühingul tekiks suurtele äriühingutele kohustuslik dokumenteerimise kohustus.
Lehekülg 1527 / 1649