Artiklid
- Üksikasjad
Raul Veede
Uue töölepinguseaduse järgi ei ole katseaja rakendamist vaja töölepingus fikseerida, iga töölepingu puhul on katseaeg automaatselt neli kuud.
Seaduse § 86 nõuab, et kirjalikult tuleb kokku leppida vaid lühem katseaeg või katseaja puudumine. See tähendab, et tulevikus rakendub katseaeg ka nendele töötajatele, kellele seda siiani ette ei nähtud.
Erandiks on tähtajalised töölepingud. Nimelt ei tohi tähtajalise lepingu puhul katseaeg olla pikem kui pool lepingu kestusest. Seega on vähem kui kaheksa kuud kestvate lepingute korral katseaeg lühem kui neli kuud: kuuekuulise töölepingu puhul kolm kuud, neljakuulise lepinguga kaks kuud jne.
Oluline muudatus on seegi, et 1. juulist kehtima hakkav töölepinguseadus lubab katseaega rakendada ka alaealistele ja invaliididele, kes on võetud tööle neile ettenähtud ametikohtadele.
Katseaja vältel ei ole töölepingu ülesütlemiseks vajalik mõjuva põhjuse olemasolu. Samas ei tohi see olla vastuolus katseaja eesmärgiga, milleks § 6 järgi on hinnata, kas töötaja tervis, teadmised, oskused, võimed ja isikuomadused vastavad tasemele, mida nõutakse töö tegemisel.
Tähtis on ka võrdse kohtlemise põhimõtte rakendamine. Näiteks rikuks seda, kui kahest katseajal töötajast valitaks üks, kes täitis tööülesandeid vaieldamatult halvemini.
- Üksikasjad
Erik Aas
töötukassa juhatuse liige
Töövõtulepingu alusel tekib isikul õigus töötuskindlustushüvitisele, kui temale makstud tasudelt on tasutud töötuskindlustusmakset.
Töövõtulepingu lõppemisel on isikul õigus taotleda töötuskindlustushüvitist. Isik peab hüvitise taotlemise avaldusele lisama töövõtulepingu ja juhul kui lepingu lõppemisel on ette nähtud tööde üleandmise-vastuvõtmise akti nõue, siis ka vastava akti.
Samuti tuleb esitada tõend viimasel kolmel kuul tehtud väljamaksete ja nendelt tasutud töötuskindlustusmaksete kohta.
- Üksikasjad
Agne Narusk
Viimane aeg on uue seadusega tutvuda, et pärast selle jõustumist suuremast ehmatusest pääseda. Näiteks piisab vallandamiseks SMS-ist.
Uus töölepinguseadus peaks esi-algsete plaanide kohaselt jõustuma 1. juulil. Muutub kogu tööseaduse ideoloogia, võlaõigusel põhinevad paragrahvid jätavad osapooltele tõlgendamisvõimalusi rohkem, kui see ühiskonna stabiilsuse huvides hea oleks.
Seaduse järgi on tööandja ja töövõtja võrdsed partnerid. Paraku saab ka juristi hariduseta töölepinguseaduse lugeja väga kiiresti aru, et see pole lihtsalt võimalik. Töölepinguseadusest leiab nalja, veidrusi ja küünilisust. Mõned näited.
Kinga SMS-iga
Kui saate töö-andjalt SMS-i teatega, et teie tööleping on erakorraliselt lõpetatud, sest te pole selle töökohaga ülemuse arvates piisavalt sina-sõber, siis pole see sõprade must huumor. Nimelt ütleb uus töölepinguseadus, et 1. juulist eristatakse töölepingu korralist ja erakorralist ülesütlemist. Kusjuures tööandja võib töölepingu üles öelda üksnes erakorralisel põh-jusel. Klassikaliste erakorraliste põhjuste seas, nagu purjus peaga tööletulek, tööandja vara kahjustamine või vähemalt neljakuuline haiguslehel olek, mis ei lase tööd teha, on ka punkt, mida annab tõlgendada just nii, nagu see parasjagu mugav tundub. Nimelt ütleb TLS-i § 88 p 2, et töötaja lepingu võib lõpetada siis, kui ta pikka aega ei tule tööülesannetega toime ebapiisava tööoskuse, töökohale sobimatuse või kohanematuse tõttu. Sisuliselt tähendab see punkt luba vallandada töötaja, kes ülemusele ei sobi. Sest reeglistik selle kolme näitaja mõõtmiseks puudub. Distsiplinaarvastutuse seadus, mis nõuab kolme kirjaliku noomituse tegemist, kaotab kehtivuse. Tööandja on kohustatud vaid töötajat hoiatama, seda võib teha ka suuliselt. Ükskõik kui palavalt seaduseloojad väitele vastu ei vaidle, on ja jääb see punkt väga mitmeti tõlgendatavaks ning hetkeemotsioonidest mõjutatavaks.
Miks SMS? Uue seaduse § 95 nimetab, et tööleping lõpetatakse ülesütlemisavalduse tegemisega teisele poolele, selle võib saata ka SMS-iga, e-kirjaga või faksiga s.t suuliselt lepingut lõpetada ei saa. Niisiis ei pea enam ootama, kui töötaja tööpostile ilmub, piiksust telefonis piisab täiesti.
Tagasi koju
Uus seadus ei kaitse enam alla kolmeaastaste laste vanemaid siis, kui ettevõttel tuleb hakata töötajaid koondama. Kui kehtiv TLS välistab väikelapse ema-isa koondamise täiesti, siis uus TLS keelab koondada vaid rasedaid, rasedus- ja sünnituspuhkusel ning lapsehoolduspuhkusel olijaid. Küll on alla kolmeaastaste laste vanematel (nagu ka töötajate esindajatel) eelisõigus tööle jääda. See tähendab, et kui kahest töötajast üks tuleb koondada, peab tööle jätma selle, kes kasvatab alla kolmeaastast last. Tähendab sedagi, et enam ei pea rahahädas tööandja ootama, millal alluva põnn kolmeseks saab, et ema (isa) siis koondada. Seda võib teha kohe, kui lapsevanem tööle tagasi tuleb.
Töökoha säilitamise huvides on edaspidi kasulikum lapsehoolduspuhkuselt enne selle lõppemist mitte tagasi tulla. Nii jääb alles tibatilluke lootus, et ajaks, mil laps on saanud kolme-aastaseks, on majanduses paremad ajad ja noort ema-isa oodatakse tagasi. Jutule, kuidas noored vanemad on uue seadusega paremini kaitstud kui kunagi varem, ühtegi toetavat paragrahvi ei õnnestunud leida.
Sõber tööandja
Vahva punkt on uues seaduses vastastikuse lojaalsuse nõue. Millise piirini peab tööandja jääma oma alluvale lojaalseks, jääb taas iga ülemuse enda otsustada. Tore on seegi, et isiklike asjade ajamiseks, nagu ametiasutuse külastus, käik arsti juurde või sugulase matus, peab tööandja võimaldama tööajast vaba aega ja maksma sel ajal keskmist palka.
Kaob neli seadust
Uue töölepinguseaduse jõustumisega kaotavad kehtivuse neli senist seadust: palgaseadus, puhkuseseadus, töö- ja puhkeaja seadus ning Eesti NSV töökoodeks.
Töölepinguga töötajatele ei kohaldata enam töötajate distsiplinaarvastutuse seadust.
Loe rohkem: www.eakl.ee ja www.sm.ee
- Üksikasjad
Helve Toomla, jurist
Töötasin ühes ettevõttes alates 2005. aastast. Jäin rasedus- ja sünnituspuhkusele juulis 2007, laps sündis sama aasta septembris. Lapsehoolduspuhkus algas novembris 2007. Tööandja pankrot kuulutati välja detsembris 2008 ja jaanuaris 2009 mind tööinspektori nõusolekul koondati. Vastavalt tööstaaÏile oli mul õigus saada kahe kuu keskmise palga suurust koondamishüvitist. Kuidas tulnuks arvutada hüvitise suurus, kui töölepingu järgi koosnes minu palk põhipalgast ja tulemustasust? Kas ma saan registreerida ennast töötuks, kuigi lapsehoolduspuhkus võiks veel kesta, kuna laps pole veel kolme-aastane? Kas saan töötuskindlustushüvitist ja mis moodi seda minu puhul arvutatakse?
Küsija töölepingut ei lõpetatud mitte koondamise, vaid tööandja pankroti tõttu, need on seaduse järgi erinevad alused. Töölepingu lõpetamisel makstakse pankroti tõttu samasugust hüvitist nagu koondamise korral. Eeldatavasti ei töötanud küsija päevagi viimase kahe aasta jooksul enne töölepingu lõpetamist, s.t tema tööleping oli kogu selle aja peatunud.
Keskmise palga arvutamise kord ütleb nii: kui töötajale ei ole töösuhte peatumise tõttu rohkem kui kaheteistkümne kuu jooksul palka makstud, korrigeeritakse tema palgamäära valitsuse kehtestatud palga alam-määra muutumise indeksiga. Indeksi väärtus arvutatakse keskmise palga maksmise vajaduse tekkimise ajal ja töösuhte peatamise ajal kehtinud palga alammäärade suhtena. Küsija tööleping peatus 2007. aastal, siis oli riigi alampalk 3600 krooni kuus. Hüvitist tuli maksta tänavu, mil alampalk on 4350 krooni. Indeksi väärtus on 1,2 (4350 : 3600). Edasi tuleb küsija töölepingus näidatud palgamäär e põhipalk korrutada 1,2-ga ning saadud summat peetaksegi tema ühe kuu keskmiseks palgaks. Lisatasusid ehk tulemuspalka arvesse ei võeta.
Lapsehoolduspuhkus lõppes koos töösuhte lõppemisega, seega saab küsija end töötuna arvele võtta. Töötuskindlustushüvitise saamiseks peab töötuna arvele-võtmisele eelnenud 36 kuu jooksul olema vähemalt 12 kuud töötuskindlustusstaaÏi. Karta on, et küsijal seda ei ole. Täpsema info saamiseks tuleks pöörduda tööturuameti poole (vt ka www.tootukassa.ee ja www.tta.ee).
Saada oma tööalane küsimus
- Üksikasjad
Homme/Kolmapäeval arutavad Eesti Ametiühingute Keskliidu (EAKL) ja justiitsministeeriumi esindajad taas uut avaliku teenistuse seaduse (ATS) eelnõu, mida EAKL sügisel teravalt kritiseeris ja mis ka praegu pole veel kõlblik seaduseks saama.
EAKL pole rahul juba avaliku teenistuja määratlusega. Ametiühingud ei saa ka nõustuda, et eelnõu järgi säilib avalike teenistujate totaalne streigikeeld, mille vastu ametiühingud on aastaid võidelnud. ILO Haldusnõukogu tegi mullu otsuse, et Eestis kehtiv totaalne streigikeeld rikub avalike teenistujate põhiõigusi, rõhutas EAKLi esimees Harri Taliga. Ilmselt kardab riik oma palgalisi, kui ta ei julge neile anda elementaarseid õigusi.
Samuti ei nõustu ametiühingud, et palga maksmisel avalikele teenistujaile tahetakse seadustada praegune vohav süsteemitus ja meelevaldsus. Sisuliselt on tegemist ajakirjanduses pidevalt kritiseeritud täiesti läbipaistmatu palgakorraldusega, mida on kõlbmatuks nimetanud ka riigikontrolör. Vägisi jääb mulje, et eelnõu autoritele on avalik arvamus ja põhjendatud etteheited nagu hane selga vesi, tõdes ametiühingujuht.
Riigi üleolevat suhtumist oma ametnikesse iseloomustab ilmekalt asjaolu, et eelnõu kohaselt ei pea valitsus avalikus teenistuses vajalikuks mingit informeerimist ega konsulteerimist ei sealsete ametnike ega ka töölepingu alusel töötajate jaoks.
Mistahes ulatuslik ümberkorraldus on juba ette määratud läbikukkumisele, kui korrektselt ei lahendata kõiki üleminekuga seonduvaid probleeme. Täna on EAKL sunnitud tõdema, et seaduse rakendusosa praktiliselt puudub.
Uut ATSi on oodatud ja erinevate valitsuste poolt ka lubatud aastaid. Justiitsministeeriumis nüüd valminud tekst vajab EAKL hinnangul kindlasti tugevat ümbertegemist.
Lisainfo:
Harri Taliga, EAKLi esimees, tel 6412 800
EAKLi infojuht Siiri Rebane, 6412 808; 58 19 04 00
Lehekülg 1412 / 1651