Õiguskantsler Indrek Teder on seisukohal, et töösuhetest tulenevates vaidlustes peab inimene saama lahenduse mõistliku aja jooksul.
Teisisõnu on inimesel Tederi sõnul õigus eeldada, et teda puudutav küsimus otsustatakse mõistliku aja möödudes ning küsimuse lahendamisega ei viivitata ega venitata põhjendamatult.
Paraku ei suuda enamik töövaidluskomisjone avalduste läbivaatamisel järgida seaduses sätestatud tähtaega, mille kohaselt tuleb esitatud avaldus töövaidluskomisjonis läbi vaadata hiljemalt ühe kuu jooksul, arvates avalduse saabumisele järgnevast päevast.
Tederi sõnul aga on avaliku võimu organ kohustatud oma ülesandeid täites pidama kinni seaduses ettenähtud tähtaegadest ning kui ta seda teha ei suuda, tuleb tema tegevust pidada õigusvastaseks.
Õiguskantsler soovitas tööinspektsioonil koostöös sotsiaalministeeriumiga kiiremas korras võtta kasutusele meetmed, mis võimaldaksid töövaidluskomisjonidel inimeste avaldusi kiiremini lahendada: näiteks suurendada töövaidluste läbivaatamiseks ettenähtud töötajate arvu.
Juhul, kui töövaidluskomisjonide võimekuse tõstmiseks ei jätku siiski ressurssi või kui individuaalse töövaidluse lahendamise seaduses sätestatud tähtaegade järgimine on ebareaalne näiteks lahendatavate asjade keerukuse tõttu, tuleb õiguskantsleri hinnangul vastavalt muuta individuaalse töövaidluse lahendamise seadust, muutes töövaidluste lahendamise tähtaja küll realistlikumaks, kuid sätestades selle siiski võimalikult lühikesena.
Õiguskantsler tegi veebruaris kontrollkäigu tööinspektsiooni, et saada ülevaadet, kas ja kuidas järgib inspektsioon inimeste pöördumistele vastamisel põhiõiguste ja -vabaduste tagamise põhimõtet ning hea halduse tava.
Teder jõudis järeldusele, et reeglina on inspektsioon oma tööd nendes küsimustes hästi teinud. Samuti väärib tema hinnangul tunnustamist asjaolu, et inimestele vastatakse reeglina kiiresti. Küll aga on õiguskantsleri hinnangul murettekitav töövaidluskomisjonidele esitatud avalduste läbivaatamisega seonduv.
Toimetas Kadri Ratt