Kuller- ja pakiveoteenuse pakkuja DPD Eesti AS tegevjuhi Tarmo Taeli sõnul koosneb töökeskkond mitmest osast. Kõige lihtsama ehk sisustuse ja korralike töövahendite eest seisab hea tööandja, kuid see, mis paneb hommikul säravate silmadega tööle tulema, on juba meie kõikide teha.
Töökeskkonnaalased eesmärgid on sisse kirjutatud DPD Eesti keskkonna- ja kvaliteedijuhtimisse ja neid käsitletakse igal juhtkonna koosolekul, nagu ka töötajate, töökeskkonnanõukogu ja -volinike ettepanekud. Kuna DPD Eestis kuulub personalijuht tippjuhtkonda, on tema kontakt tippjuhiga väga tihe ning vähemalt kord nädalas arutletakse töökeskkonna ja organisatsioonikultuuriga seonduvaid teemasid.
«Töötajasõbralikkus on loomulik osa meie ettevõtte väärtustest. Hea on tööle tulla ettevõttesse, kus töötajad on motiveeritud, kaasatud ja huvitatud headest tulemustest. Viimaste värbamiskampaaniate jooksul on meie töötajasõbralikkust kandideerimise põhjusena aina rohkem esile toodud, näiteks kommentaariga «teie organisatsioonikultuur tundub nii lahe olevat»,» muigab Tael, lisades, et töötajasõbralik keskkond soodustab kaasa mõtlemist, loob läbi uute ideede uut väärtust ja lisaks vähendab personali voolavusega seotud kulusid.
Erigraafikud nii õppuritele kui ka lapsevanematele
DPD Eesti töötajate seas läbi viidud rahulolu-uuringu tulemuste kohaselt meeldib inimestele ettevõttes ennekõike kollektiivi pärast, järgnesid tööandjapoolne paindlikkus, töötajatega arvestamine, hea õhkkond, arenguvõimalused ning pakutavad soodustused. Enamik soodustusi on suunatud töötajate tervise edendamise ja töö- ning pereelu ühildamisele, näiteks rahvaspordi- ja lastekaitsepäevaüritused, ranitsatoetus ja jõulukingid lastele. Kuna iga inimese jaoks on töö- ja pereelu tasakaal ning sellest tulenevad vajadused erinevad, peetakse väga oluliseks ausat ja avameelset suhtlust töötajatega ning nende kaasamist.
«Meie kontoriinimestel on võimalik kodust töötada ja terminalis saab kaasa rääkida oma vahetuste koostamisel. Pakume lapsehoolduspuhkuselt naasvatele töötajatele töötamist osalise ajaga ja/või kodust. Meie ettevõttes on tasustatud tervisepäevad ja rahalised soodustused eraeluliste sündmuste toetamiseks. Hindame väga arengut ja õppimist – oleme kooliskäijatega leppinud kokku erigraafikuid, et nad saaksid maksimaalselt õppetöös osaleda,» loetleb Tael, nentides, et igati toetatakse ettevõttesisest arengut – andes arengu- ja õpihimulistele töötajatele edasiliikumise võimaluse.
Hetkel on ettevõttes käimas töötajate seas tervist toetavate tegevuste kohta käiv uuring, mille käigus selgitatakse välja, millistest tegevustest töötajad ise on kõige rohkem huvitatud. Seejärel koostatakse juba konkreetsem tegevuskava järgmisteks aastateks.
ABB ohutuskultuur tegi suure arenguhüppe
Energeetika- ja automaatikafirma ABB kommunikatsioonispetsialisti Sven Sommeri sõnul on nende ettevõttes eelmisel aastal tehtud küsitluse järgi töötajate jaoks kolm peamist rahulolu pakkuvat valdkonda. «Esiteks, et otsene juht julgeb otsustada ja vastutada ning tegeleb igapäevaselt sellega, et muuta üksuse tööd efektiivsemaks. Teiseks, et tööle seatud eesmärgid on selged ja arusaadavad ning samas ka saavutatavad. Kolmandaks on võimalus töötada ettevõttes, mis pakub stabiilset ja kindlat tööd ja kus uusi ideid toetatakse ja innustatakse.» Ta lisab, et eluterve organisatsioonikultuuri ja töökeskkonna loomine annab ettevõttele eelkõige pühendunud, ennast väärtustatuna tundvad töötajad.
ABB tööohutuse- ja keskkonna juht Balti riikides, Katrin Meos ütleb, et ettevõtte üks põhiväärtusi on tööohutus, mis on teinud varasemaga võrreldes suure arenguhüppe. Kui varem põhines ohutusnõuete täitmine peamiselt rangel kontrollil, siis tänaseks ollakse jõudnud sinna, et töötajad on piisavalt teadlikud ja võtavad ka ise vastutuse ohutuse eest. Lisaks on ettevõttes käivitatud kestev terviseprogramm, mis toetab töötajate tervisekäitumist ja heaolu palju laiemalt kui seadusandlus ette näeb.
ABB peamine tegevus on suunatud õnnetuste ennetamisele. Selle aasta üheksa kuuga on ABB-s registreeritud üle 4600 ohuolukorra, millele on eelnenud põhjalikud koolitused töötajatele ja alltöövõtjatele, mille eesmärk on töötajate teadlikkuse parandamine. Oktoobris toimub järjekordne ettevõtteülene ohutusnädal, mille raames pakutakse töötajatele koolitusi alates sõiduohutusest kuni tööstressi maandamise meetmeteni.
«Peamine ennetustöö käib töökohtadel kohapeal. Erineva astme juhid ja töötajad teevad regulaarseid tööohutusringkäike, mille käigus pööratakse tähelepanu mitte ainult füüsilise töökeskkonna ohutusele, vaid ka töötajate ohutule käitumisele igapäevases töörutiinis,» märgib Meos, kinnitades, et ABB-s tegelevad hea töökeskkonna loomisega kõik töötajad.
Mis motiveerib Eesti töötajat?
Mais 2015 Palgainfo Agentuuri läbi viidud tööandjate ja töötajate tööturu- ja palgauuringu tulemuste kokkuvõttest selgus, et Eesti töötajate sisemise motivatsiooni ning haaratuse tekke eelduseks on eelkõige huvitav ja haarav töö, piisavalt väljakutsuvad eesmärgid ning neile vastavad teadmised-oskused, võimalus keskenduda tööle ja saada vahetut tagasisidet. Palga kõrval on just tippspetsialistide jaoks erialase arengu ja töö sisuga seotud väljakutsed olulised ajendid töökoha vahetamiseks või vahetamata jätmiseks.
Töökeskkonna kvaliteedi arendamise on südameasjaks võtnud Vastutustundliku Ettevõtluse Foorum. Miks peaks ettevõte panustama hea töökeskkonna loomisesse? Loe lähemalt uus.csr.ee
Artiklit toetatakse Norra toetuste 2009–2014 programmist «Sooline võrdõiguslikkus ning töö- ja pereelu tasakaal».
MAJANDUS»SISUTURUNDUS
Autor: Gerli Ramler
vabakutseline ajakirjanik